یکشنبه ۰۵ دی ۰۰ | ۱۶:۳۸ ۱ بازديد
شناخت و آگاهي از قطعات موتور خودرو در تشخيص اوليه مشكلات احتمالي آن كمك مي كند و باعث مي شود در صورت بروز مشكلات مختلف، بهترين و صحيح ترين كار را انجام دهيم.
همچنين، فهميدن نحوه كار موتور خودرو به ما اين امكان را مي دهد كه از انجام كارهايي كه به قطعات آسيب مي رساند اجتناب كرده و اقداماتي را انجام دهيم كه طول عمر آنها را افزايش مي دهد.
موتور خودرو
موتور ماشين قسمت اصلي اين وسيله نقليه به عنوان قلب تپنده آن است. به همين ترتيب، تعميراتش گران تر و مشكل سازتر هستند. هرگونه نقص در موتور باعث توقف كامل خودرو شما مي شود. بنابراين شناخت كامل آن ضروري به نظر مي رسد و اين دانش حاصل نخواهد شد مگر اينكه تمام اجزاي آن را بدانيم. ما مي خواهيم اين قطعات موتور خودرو را بر اساس اهميت آنها معرفي كنيم، در ادامه با ما همراه باشيد.
قطعات موتور خودرو
موتور خودرو را ميتوان يكي از شگفت انگيز ترين اختراعات بشر دانست. اختراعي كه بدون شك انقلابي در زندگي مردم ايجاد كرد. هرچه اطلاعات بيشتري درباره اين مجموعه منظم و پيچيده داشته باشيم، به تعجب آن پي ميبريم.
انواع مختلفي از موتورهاي اتومبيل وجود دارد، اما قطعات اصلي در همه آنها مشترك است. قطعاتي كه همه با هم كار ميكنند منجر به عملكرد كامل موتور ميشود، اما كوچكترين مشكلي در هر يك ميتواند قطعات ديگر را با مشكل روبرو كند و آسيب ديدن هر يك از آنها باعث آسيب به ساير قطعات ميشود.
ضرب المثل اعضاي انسان بودن يكديگر را مي توان در قطعات موتور خودرو نيز به كار برد.
بلوك سيلندر موتور خودرو
اولين و مهمترين قسمت موتور اتومبيل، بدنه اصلي موتور است كه به آن بلوك سيلندر مي گويند. اين قطعه كه يكي از اصلي ترين قسمت هاي موتور است. نقش زيربناي موتورهاي احتراق داخلي را بازي مي كند. زيرا سيلندرها، سرسيلندر، پيستون ها، شاتون ها، كارتل، رينگ ها و ميل لنگ را در خود جاي داده است. از آنجا كه احتراق در داخل اين بلوك انجام مي شود، بايد مقاومت دمايي بالايي داشته باشد. بنابراين از ريخته گري آلياژي مانند آلومينيوم يا چدن ساخته مي شود.

اجزا يك موتور خودرو
به دليل اهميت بالايي كه دارد، بايد در ساخت و ريخته گري بلوك سيلندر دقت زيادي شود. علاوه بر گرما، بلوك بايد مقاومت لازم در برابر سرما و همچنين تغييرات دما ناگهاني و شديد را داشته باشد. نكته مثبت در حالت بلوك سيلندر، سايش كم اين قطعه به دليل مقاومت آن است.
سيلندر
فضاي استوانهاي داخل بلوك سيلندر است كه فضاي حركت پيستون را فراهم مي كند. سيلندر هسته مركزي موتور خودرو است. مواد ديواره سيلندر بسته به ماده بلوك سيلندر آلومينيوم يا چدن است. سيلندرها در موتورهاي مختلف تعداد و آرايش متفاوتي دارند و نحوه چيدمان آنها با هم نوع موتور را تعيين مي كند.
موتور خودرو با آرايش خطي
سيلندرها در اين چيدمان در يك راستا و پشت سر هم قرار گرفته اند. چينش سيلندرها در تمام موتورهاي ۴ سيلندر به صورت خطي است. به طور كلي، موتور بسياري از اتومبيل هاي امروزي از چينش خطي يكساني برخوردار هستند.
آرايش خطي زاويه دار
در اين نوع آرايش، استوانه هاي خطي با زاويه ۱۵ تا ۶۰ درجه نسبت به زاويه عمودي قرار دارند. موتورهاي داراي اين آرايش به دليل شيب زياد فضاي داخل سيلندرها داراي مركز ثقل كمتري هستند.
آرايش خورجيني
در اين چيدمان كه به آن چيدمان V شكل نيز گفته مي شود، استوانه ها در دو رديف خطي به شكل عدد 7 (هفت) در مقابل يكديگر قرار مي گيرند. موتورهاي داراي اين چينش معمولاً 12 سيلندر دارند.
مدل هاي ديگري نيز براي چيدمان سيلندر وجود دارد.
سرسيلندر
همانطور كه از نام آن مشخص است، دقيقاً بالاي سيلندرها قرار دارد. اين قطعه آلومينيومي در بالاي بلوك سيلندر قرار گرفته و محفظه احتراق، شمع ها و دريچه هاي دود و هوا را در خود جاي داده است. بخاري هاي آب و روغن كه وظيفه خنك سازي محفظه احتراق را دارند نيز در اين قسمت نصب شده اند. شافت سوپاپ و منيفولد گاز و هوا نيز در اين قسمت تعبيه شده است. بنابراين، سر سيلندر از اهميت بالايي در موتور برخوردار است.

سر سيلندر
واشر سرسيلندر
حتما شنيده ايد كه واشر سرسيلندر ماشين سوخته است. اين قطعه از اهميت ويژه اي نيز برخوردار است. عملكرد آن عايق بندي سر سيلندر و بلوك سيلندر و اتصالات آنها براي جلوگيري از ورود مايعات و نشت از بدنه موتور است. همچنين از مخلوط شدن آب و روغن در داخل محفظه احتراق جلوگيري مي كند.
در نتيجه اين ماده بايد از مواد با كيفيت مناسب براي وظيفه ساخته شده ساخته شود. اين قطعه از فولاد نسوز با كيفيت بالا و با دقت و ظرافت خاص ساخته شده است. اما عليرغم كيفيت ساخت و مواد، براي جلوگيري از آسيب احتمالي بلوك سيلندر و ساير قسمتهاي موتور خودرو، لازم است واشر سرسيلندر را در فواصل منظم تعويض كنيد.
واتر پمپ
اين جز كه پمپ آب نيز ناميده مي شود، بخشي از سيستم خنك كننده اتومبيل است و وظيفه تنظيم دماي موتور توسط جريان مداوم آب و ضد يخ يا ضد جوش را دارد. در واقع، اين قسمت همان آب را بين رادياتور و بلوك سيلندر به گردش در مي آورد. اين امر از احتراق موتور در هنگام روشن بودن موتور و افزايش بيش از حد درجه حرارت به دليل احتراق مداوم جلوگيري مي كند و به شما كمك مي كند تا در هنگام سرد بودن موتور ، دما در اسرع وقت به دماي مطلوب برسد. موتور هنگامي كه موتور در دماي پايين كار مي كند اصطكاك قطعات افزايش مي يابد و زودتر از بين مي روند.
پمپ آب مايعات گرم را از بلوك موتور به رادياتور برمي گرداند تا به دماي مناسب برگردد و دوباره توسط پمپ آب استفاده شود. پمپ آب نيروي كار خود را از طريق آسياب و از طريق تسمه تايم دريافت مي كند.
پيستون
به قسمت متحرك داخل سيلندر پيستون گفته مي شود. حركت پيستون به بالا و پايين، عمل اشتعال و احتراق را به اتمام مي رساند و باعث انبساط گازهاي احتراق مي شود. در واقع چهار مرحله موتورهاي احتراق داخلي با توجه به حركت همان پيستون صورت مي گيرد. پيستون با استفاده از يك شاتون انرژي حاصل از احتراق گازهاي منبسط شده داخل سيلندر را به ميل لنگ منتقل مي كند.
ماده اي كه براي ساخت اين قطعه استفاده مي شود معمولاً چدن يا استيل چدن يا آلومينيوم است كه نمونه آلومينيومي آن به دليل وزن كم و تعادل وزن كم باعث افزايش كارايي موتور مي شود و همچنين باعث افزايش شتاب موتور مي شود. اين نوع پيستون ها انتقال حرارت بهتري نيز دارند.

واتر پمپ
ميل لنگ
اين قطعه حركت خطي پيستون را به حركت چرخشي تبديل مي كند. در واقع، نيروي حركت رفت و برگشتي پيستون ها قادر به چرخش چرخ ها نيست، بلكه اين حركت چرخشي ميل لنگ است كه چرخ ها را به حركت در مي آورد.
ميل لنگ توسط ياتاقان بر روي بلوك سيلندر نصب شده است. ميل لنگ همچنين برق مورد نياز براي چرخش دينام، پمپ هيدروليك فرمان، پمپ روغن، كمپرسور كولر و پمپ آب را تأمين مي كند كه توسط تسمه، سوپاپ يا چرخ دنده ميل بادامك به آنها منتقل مي شود. اگر روغن كافي به بلبرينگ نرسد، ميل لنگ خشك كار كرده و آسيب مي بيند. اين آسيب ياتاقان زدن ناميده مي شود.
كارتر
كارتر محفظه اي است كه ميل لنگ در آن قرار دارد. اين قسمت كه در بين تعميركاران به عنوان كارتل نيز شناخته مي شود. بزرگترين محفظه داخل موتور را تشكيل مي دهد و از ميل لنگ و مشاتون محافظت مي كند. قسمت زيرين ميل لنگ مخزني است كه در آن روغن داغ خارج شده از موتور جمع شده و سرد مي شود تا به موتور برگردد. اويل پمپ نيز در داخل محفظه قرار دارد كه روغن موتور را به ميل لنگ و ساير قطعات موتور پمپ مي كند.

سوپاپ
اين قسمت به دو دسته سوپاپ هاي ورودي (هوا) و سوپاپ هاي خروجي (دود) تقسيم مي شود كه مجاري هوا و دود را از محفظه احتراق جدا مي كند. گاهي روي واشر سرسيلندر و گاهي روي بلوك سيلندر قرار مي گيرد و وظيفه كنترل ورود سوخت و هوا به داخل سيلندر و همچنين خروج گازهاي احتراق از آنها را بر عهده دارد. سوپاپ ها از آلياژهاي مقاوم در برابر حرارت نيز ساخته شده اند. كاركرد سوپاپ بدون روغن باعث افزايش فرسايش مي شود. حركت سوپاپ ها توسط تسمه تايم و سپس توسط ميل سوپاپ تنظيم مي شود.
ميل سوپاپ يا ميل بادامك
باز و بسته شدن دريچه هاي موتور خودرو توسط ميل بادامك انجام مي شود. ميل سوپاپ باز و بسته شدن سوپاپ ها توسط بادامك هاي متصل به ورودي سوپاپ ها را كنترل مي كند. زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها نيز به عهده ميل بادامك است. اين زمانبندي با اتصال ايجاد شده توسط تسمه تايم بين ميل بادامك و ميل لنگ تنظيم مي شود. كمبود روغن موتور نيز به اين قسمت آسيب مي رساند.
شمع در موتور خودرو
احتراق توسط شمع براي ايجاد احتراق در داخل سيلندرها انجام مي شود. اين جرقه توسط الكتريكي توليد مي شود كه توسط دلكو يا توسط سيم پيچ به شمع منتقل مي شود. شمع ها را معمولاً روي سر سيلندر قرار مي دهند. شمع ها از عايق چيني، الكترود و واشر ساخته شده اند. خودروسازان به طور كلي از هر شمع در هر سيلندر يك شمع استفاده مي كنند ، اما گاهي اوقات برخي از اتومبيل ها از دو شمع در هر سيلندر استفاده مي كنند.
تسمه تايم
اين قسمت حياتي زمان حركت سوپاپ ها را كنترل مي كند و گاهي با چرخ دنده يا زنجير تايم جايگزين مي شود. تسمه تايم كه از لاستيك و دندانه دار ساخته شده است، به ميل لنگ و ميل بادامك متصل شده و همزمان اين دو را به حركت در مي آورد. تسمه تايم همچنين باعث حركت واتر پمپ و اويل پمپ مي شود.
فلايويل
قسمت ديگر موتور اتومبيل چرخ دنده است. فلايويل قطعه اي سنگين و به شكل صفحه است كه نيرو را به جعبه دنده منتقل مي كند. چرخ دنده اين كار را با ديسك و صفحه نصب شده بر روي آن انجام مي دهد. همچنين قدرت دريافت شده از ميل لنگ را ذخيره مي كند تا در زمان افت فشار موتور استفاده شود. اين قطعه با پيچ و مهره هاي مخصوص خود به گيره متصل مي شود. دور چرخ دنده چرخ دنده قرار دارد كه باعث مي شود دنده استارتر با موتور درگير شود. در وسايل نقليه انژكتور سنسور دور موتور نيز بر روي اين قسمت نصب شده و اطلاعات مربوط به اين قسمت به ECU يا رايانه منتقل مي شود.
شاتون
اين قطعه اهرم وظيفه اتصال ميل لنگ و پيستون و تبديل حركت خطي پيستون به حركت چرخشي ميل لنگ را بر عهده دارد. ياتاقان ميل لنگ بين اين دو قرار گرفته و از اصطكاك بين آنها جلوگيري مي كند. در صورت سايش ، ميل لنگ و ميله اتصال با يكديگر برخورد مي كنند. مواد اين قطعه از فولاد آلياژي يا فولاد سخت ساخته شده است تا مقاومت لازم را در برابر ضربات احتراق پيستون داشته باشد. ميله اتصال داراي دو سر در اندازه هاي مختلف و يك ساقه است كه دو سر آن را به هم متصل مي كند. سر ميله اتصال بزرگ به پيستون و سر كوچك به ميل لنگ متصل مي شود.

شاتون
فنر سوپاپ
اين قطعه به تثبيت سوپاپ در محل كمك مي كند. در حقيقت، اگر سطح مقطع سوپاپ محكم نباشد، احتمال نشت مايعات در هنگام احتراق يا تراكم افزايش مي يابد. اين فنر با بستن سوپاپ در محل، احتمال اين نشت را تا حد ممكن از بين مي برد.
پمپ روغن
تاكنون به اهميت رسيدن روغن به قسمتهاي مختلف موتور خودرو پي برديم تا از ساييدگي و اصطكاك قطعات آن جلوگيري كند. بنابراين وجود پمپ روغن كه آن را به قسمتهاي مختلف منتقل مي كند براي عملكرد نرم و كاهش استهلاك خودرو ضروري است. پمپ روغن نيروي مورد نياز براي كار را از گيره تأمين مي كند. اين نيرو توسط كمربند زمان بندي يا زنجيره به آن منتقل مي شود. اين پمپ روغن را به مدار روانكاري مي رساند كه مسير خاصي براي قسمت هاي مختلف موتور خودرو است. پمپ روغن در داخل ميل لنگ قرار دارد.
اسب بخار چيست؟
اسب بخار يك واحد قدرت است كه معمولاً با توجه به توان خروجي موتور اندازه گيري مي شود. اسب بخار در اتومبيل ها از انواع و استانداردهاي مختلفي برخوردار است. اين تصور كه هر اسب بخار از قدرت يك اسب ناشي مي شود اشتباه است.