يكي از خرابيهايي كه امروزه در انواع خودروها ديده ميشود خرابي سر سيلندر خودرو است. اما سوال اينجاست كه سرسيلندر دقيقاً چهكاري انجام ميدهد؟ چگونه خراب ميشود؟ چگونه تعمير ميشود؟ آيا خسارت قابل جبران است يا نياز به تعويض است؟ تفاوت بين سرسيلندر خالي و كامل هنگام خريد چيست؟
سرسيلندر
در موتور خودرو، براي تشكيل محفظه احتراق و همچنين تنفس موتور، به يك سرسيلندر نياز است. سر سيلندر داراي عملكردهاي مختلفي است. از تأمين هواي مورد نياز موتور و از بين بردن دود گرفته تا خنك سازي و هدايت روغن پمپ شده از محفظه كارتر.
سر سيلندر اتومبيل تحت انواع تنش كار ميكند. با چند پيچ فولادي اين قسمت را با فشار زياد بر روي بدنه سيلندر محكم ميكند. در محفظه احتراق، گرماي احتراق بنزين را تجربه ميكند، كه گاهي اوقات به ۱۷۰۰ درجه سانتيگراد ميرسد. آب با دماي حدود ۹۰ درجه سانتيگراد از سر سيلندر عبور ميكند. بيشتر قسمتهاي متحرك موتور مانند ميل سوپاپ، سوپاپها، اسبكها، سيستم زمان بندي موتور، تمام قسمتهاي متحرك داخل سر سيلندر براي انجام فعاليت نياز به روغن كاري دارند و بسياري موارد ديگر كه همه به عنوان سر سيلندر نام برده ميشود.
خرابي سر سيلندر
سر سيلندر و كليه اجزاي داخلي آن ميتواند آسيب ببيند. از خوردگي و ذوب شدن در محفظه احتراق يا ترك خوردن قسمت آب گرفته تا قطع روغن كاري و به گيرپاژ قطعات متحرك. خرابي بسيار مشهور سر سيلندر سوزاندن واشر سرسيلندر است و در نتيجه آب و روغن به قسمتهايي از سر سيلندر ميرسند كه در آنها وجود آب و روغن تعريف نشده است. رساندن آب به فلز سر سيلندر در مجاورت محفظه احتراق باعث جوش آوردن و خوردگي بسيار شديد ميشود و ميتواند با نفوذ آب و روغن به محفظه احتراق بسيار مشكل ساز شود.
گاهي اوقات، يك كانال سرسيلندر يك كانال كوچك فرعي بين آب و روغن ايجاد ميكند و باعث آسيب شديد به موتور ماشين ميشود. خوردگي سرسيلندر و نفوذ آب به محفظه قطعات متحرك نيز ميتواند باعث تركيبي از آب و روغن اتومبيل شود. گرفتگي كانالهاي داخلي سرسيلندر نيز بسيار مشكل ساز است. عدم ارسال آب به نقاط گرم يا روغن به قسمتهاي متحرك بسيار مضر است.

تعمير سر سيلندر
بسته به نوع خرابي، ممكن است سرسيلندر اتومبيل نياز به تعمير داشته باشد. يا تنها راه حل، تعويض قطعه باشد. سرسيلندر با دقت بسيار بالايي طراحي و ساخته شده است. تعمير اين قطعه به طور كلي نتيجه چندان خوبي ندارد و دقت بسيار بالاي اين قطعه را بر هم ميزند. اما باز هم برخي از انواع سرسيلندرها به گونهاي طراحي شدهاند كه در صورت خرابيهاي خاص قابل تعمير هستند. اما اين تعميرات از نظر تكرارپذيري محدود بوده و حداكثر دو يا سه مرحله ميتوان انجام داد. تعمير سرسيلندر بايد توسط تكنسين فني و تراشهاي دقيق انجام شود. اما باز هم، هرگونه تعمير روي سرسيلندر از عمر اوليه و كيفيت سرسيلندر ميكاهد.
تعويض سرسيلندر
اما اگر امكان تعمير سرسيلندر اتومبيل شما به پايان رسيده يا ميخواهيد براي حفظ كيفيت رانندگي، هر قطعه سر سيلندر را جايگزين اين قطعه كنيد و خرابي سر سيلندر شما غيرقابل جبران است، دو راه پيش رو داريد. شما ميتوانيد سر سيلندر را از دو طريق خريداري كنيد. سرسيلندرهاي موجود در بازار به صورت خالي و كامل تامين ميشود.
سرسيلندر خالي يك سرسيلندر است كه به غير از بدنه فلزي، فقط سيت و شير گيت سوپاپ روي آن نصب شده و براي اينكه آماده نصب شود، ساير قطعات بايد جداگانه خريداري شوند يا از سرسيلندر قبلي به سيلندر جديد منتقل شود.
سرسيلندر كامل يا خالي
سر سيلندر كامل شامل كليه قطعات لازم براي استفاده و آماده سازي جهت نصب بر روي خودرو ميباشد. اين نوع سرسيلندر مستقيماً بر روي ماشين نصب شده و تنظيم و آماده سازي آن توسط سيستمهاي اتوماتيك و تكنسينهاي فني بسيار مجرب انجام ميشود. فقط يك واشر سرسيلندر براي نصب بر روي ماشين مورد نياز است.

بخاطر داشته باشيد كه انتقال قطعات سرسيلندر قديمي به سرسيلندر جديد بدين معني است كه قطعاتي كه با سرسيلندر قبلي زندگي كرده و آسيب بسيار جزئي ديدهاند به سرسيلندر جديد منتقل ميشوند. بنابراين اين امكان وجود دارد كه بعد از مدت كوتاهي دوباره خراب شود. از طرفي نصب مجدد اين قطعات با دست انجام ميشود كه هرگز كيفيت لازم و معادل دستگاههاي موجود در كارخانه را ندارد. از طرف ديگر، ناسازگاري سرسيلندر جديد با قطعات قبلي، نياز به ارسال آن به دستگاه تراش را ايجاد ميكند، اين به معناي اولين آسيب به سرسيلندر جديد است.
در بالاي سيلندرهاي كامل، تمام قطعات با هماهنگي كامل نصب شدهاند و هيچ يك از آنها خسارتي در اثر عمر زياد وارد نكرده و به نوعي همه آنها تازه و سالم هستند. تمام مراحل آببندي و تنظيم فواصل سر كامل سيلندر توسط شركت طراحي انجام ميشود و دقيقاً مطابق با استانداردهاي اساسي خودرو است.
ليست كامل قطعات موجود در سر سيلندر كامل
سرسيلندر هاي كامل و خالي در قسمتهاي زير متفاوت است.
سوپاپها، لاستيك ميل سوپاپ، فنر سوپاپ، خار سوپاپ، كانال روغن ميل سوپاپ،
ميل سوپاپ، اسبك و انگشتي، واشر استيل فنر سوپاپ، ياطاقان ميل سوپاپ.
علاوه بر اين، نصب سوپاپ نياز به آب بندي سيت سوپاپ و تنظيم راهنماي سوپاپ دارد. بايد فاصله بين ميل سوپاپ و پيچ و مهره يا كاپها تنظيم شود، كه هر دو نياز به تراشكاري دارند.

انواع سر سيلندر كامل
همچنين سر سيلندرهاي كاملي با انواع مختلف در بازار وجود دارد.
بعضي از اين سر سيلندر ها فقط قطعات كاملي براي نصب كردن روي خودروها دارند و بايد قبل از نصب آن ها، ماشين كاري، تنظيم و مهر و موم شوند. گروه ديگري وجود دارد كه تمام مراحل لازم را پشت سر گذاشته و آماده نصب است. خريد هر يك از اين دو نوع مزايا و معايبي دارد. براي نوع اول ميتوانيد اطمينان حاصل كنيد كه كليه قطعات توسط شركت طراحي مورد تأييد قرار گرفته و علاوه بر جديد و نو بودن آن ها، كليه قطعات در كمترين آسيب در محل تنظيم مي شوند. اما نوع دوم اين سيلندرها كه بهترين انتخاب هستند، توسط شركت طراحي تنظيم شده و به بهترين شكل آماده نصب ميشوند.